Countertenor Jan Kullmann was born in Germany where he began his musical training as a chorister in Jugendkantorei Hösel. He began his professional studies in the field of mechanical engineering and economics, but soon redirected them towards singing. He completed a Master’s degree in early music singing and historical performance practice at The Royal Conservatory of The Hague, where he studied with Rita Dams, Peter Kooij, Jill Feldman, Michael Chance and Marius van Altena.
Jan is in demand as a soloist in Baroque music, as well as in music from later style periods. His operatic roles include Handel’s Siroe, Lotario (with Contrasto Armonico) and Medoro (Combattimento Consort Amsterdam), San Giovanni Battista by Stradella and St. Eustachio by Lanciani (Les Muffatti). He also appeared as Ottone in Handel´s Agrippina in the Teatro Comunale di Modena (Opera2Day), and in the title role in Handel´s Orlando at the Scottish Opera. Jan’s concert repertoire includes solo parts in J.S. Bach´s passions and oratorios as well as Orff’s Carmina Burana and Bernstein’s Chichester Psalms. He has also performed a leading role in a modern theatre production, Biest by De Wetten van Kepler.
Jan has worked as a soloist throughout Europe and the Americas with orchestras and ensembles such as Concerto Köln, Capriccio Basel, Wrocław Baroque Orchestra, Düsseldorf Symphonie, Stavanger Symphonie, and Combattimento Consort Amsterdam. His international recital debut took place in St. Petersburg small philharmonic hall in Russia, collaborating with Michael Chance and Musica Petropolitana.
Jan is a co-founder of the vocal soloist ensemble Vox Luminis which has performed in numerous European festivals and recorded prize-winning CDs (e.g. Gramophone recording of the year 2012; Diapason D´Or; Preis der deutschen Schallplattenkritik) for Ricercar label.
Countertenor Jan Kullmann begann seine musikalische Karriere als Sängerknabe in der Jugendkantorei Hösel. Neben einem Studium im Fach Wirtschaftsingenieurwesen richtete er seine Aufmerksamkeit auf den klassischen Gesang. Am Königlichen Konservatorium Den Haag folgte ein Gesangs-Studium in der Abteilung für Alte Musik und historische Aufführungspraxis, welches er 2009 mit Auszeichnung abschloß. Zu seinen Lehrern zählen Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance, Peter Kooij und Marius von Altena.
Jan Kullmann hat sich in seiner noch jungen Karriere bereits ein umfangreiches Repertoire erarbeitet. Dazu gehören neben der Literatur der „Alten Musik“, wie z. B. den Passionen und Kantaten von J.S. Bach und G. F. Händel, auch Werke späterer Epochen, u.a Carl Orffs Carmina Burana und Leonard Bernsteins Chichester Psalms.
Als Konzertsänger arbeitete er in Europa und Russland mit renommierten Orchestern und Ensembles, u.a. den Düsseldorfer Symphonikern, dem niederländischen Barockensemble De Swaen, Musica Petropolitana, Wrocław Barock Orchestra, Arsys Bourgogne, Concerto Köln, der Niederländischen Bachvereinigung und Capriccio Basel.
Sein Operndebut hatte Jan Kullmann 2005 in den Niederlanden in der Rolle des Engels in „Biest“ (Herman van de Wijdeven/Wiebe Gotink - De Wetten van Kepler). Daraufhin folgten die Titelrollen in Siroe und Lotario (G. F. Händel – Contrasto Armonico), St. Giovanni Battista (A. Stradella) und St. Eustachio (Flavio Carlo Lanciani - Les Mufatti) in der jeweils gleichnamigen Oper. 2009 gestaltete Jan Kullmann in Händels Oper „Agrippina“ den Ottone, u. a. im Teatro Comunale di Modena und Royal Theatre The Hague (Opera2Day), 2011 Orlando (G.F. Händel: Orlando – Scottish Opera) und Medoro (G.F. Händel: Orlando - Combattimento Consort Amsterdam).
Er ist zudem noch Mitbegründer und Sänger des Solisten-Ensembles „Vox Luminis“, welches bei vielen bedeutenden europäischen Festivals für Alte Musik auftritt. Die CDs von Vox Luminis (Label Ricercar: u.a. D. Scarlatti: Stabat Mater – S. Scheid: Sacrae Cantiones) wurden mit wichtigen Klassik-Preisen ausgezeichnet, u.a. Gramophone Editor´s Choice, Diapason D´OR und dem Preis der deutschen Schallplattenkritik.
Countertenor Jan Kullmann begon zijn muzikale carrière als koorknaap in de Jeugdcantorij Hösel. Naast zijn studie werktuigbouwkunde en economie richtte hij zich op klassieke zang. Aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag volgde hij zang aan de afdeling voor oude muziek, welke hij in 2009 met succes afsloot. Tot zijn leraren behoren Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance, Peter Kooij en Marius van Altena.
Jan Kullmann heeft in zijn nog korte carrière een omvangrijk repertoire op zijn naam staan. Daartoe behoren, naast bijvoorbeeld de Passionen en Cantates van J.S. Bach en G.F. Händel, ook werken uit latere tijden, onder andere Carl Orffs Carmina Burana en Leonards Bersteins Chichester Psalms.
Tot zijn operarollen behoren Siroe, Lotario (Contrasto Armonico) en Medoro [Orlando] (Combattimento Consort Amsterdam) van Händel, San Giovanni Battista van Stradella en St. Eustachio van Lanciani (Les Muffatti). Hoogtepunten waren de vertolking van de rol van Ottone, in Händels Agrippina in het Teatro Comunale di Modena (Opera2Day) en de titelrol in Händels Orlando in de Scottish Opera.
Als concertzanger werkte hij in Europa en America met gerenommeerde orkesten en ensembles, o.a. de Düsseldorfer Symphoniker, Stavanger Symfoniorkester, Combattimento Consort Amsterdam, , Wrocław Barock Orchestra, Concerto Köln en Capriccio Basel.
Zijn internationale recital-debuut vond plaats in de Kleine Filharmonische Zaal van St. Petersburg, Rusland, in samenwerking met Michael Chance en Musica Petropolitana.
Jan Kullmann is medeoprichter van en zanger in het solistenensemble Vox Luminis, dat regelmatig op festivals optreedt. De cd’s van Vox Luminis wonnen verschillende belangrijke prijzen voor klassieke muziek (bijvoorbeeld: “Gramophone recording of the year 2012”, “Preis der deutschen Schallplattenkritik” en “Diapason D´OR”).
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